سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزشمار هفته ملی جمعیت (۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت) در سال ۱۴۰۳ با شعار «نقش من در جوانی ایران» از سوی مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت اعلام شد.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه پنج دهک نخست جامعه به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت هستند، از پوشش بیمه‌ای با هزینه حداقلی برای دهک‌های ۶ تا ۱۰ جامعه خبر داد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سند تحول بنیادین با تقسیم کار ملی اجرایی می‌شود، گفت: راه رسیدن به قله؛ تربیت دانش‌آموزان فکور و چندساحتی است.
متخصص طب داخلی با بیان اینکه برخی بیماری‌های ناشی از اختلالات تغذیه‌ای شیوع بالایی در جامعه دارد، گفت: افزایش وزن عمومی در جمعیت کشور یک دغدغه و نگرانی جدی محسوب می‌شود زیرا چاقی پیش زمینه بروز دیابت و حتی سرطان خواهد بود.
مدیر محصول شاد اعلام کرد: دانش‌آموزان دو روز قبل از امتحانات، محتوای لازم برای تمامی پایه‌ها و تمام رشته‌ها در امتحانات نهایی را می‌توانند به صورت صددرصد رایگان در شاد ببینند.
ستاد ملی جمعیت اعلام کرد: ۸۷ مرکز تخصصی (سطح دو) و ۵۳ مرکز ناباروری فوق تخصصی (سطح سه) برای تشخیص و درمان ناباروری در بستر دولتی و تحت پوشش، بیمه‌های پایه در سطح کشور در حال خدمت‌رسانی هستند.
سازمان تأمین‌اجتماعی جزییات افزایش مستمری و کمک‌های جنبی پرداختی به بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان را که حقوق اردیبهشت آنان براساس فرمول افزایش یافته در حال پرداخت است، اعلام کرد.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: پیش‌بینی می‌کنیم ‌از پروژه‌های فعال، ۲ هزار پروژه یعنی حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار کلاس درس را مهرماه امسال با حضور رئیس‌جمهور تحویل دانش‌آموزان بدهیم.
دبیر ستاد ملی جمعیت گفت: بعد امنیتی و نظامی موضوع جمعیت بسیار مهم است. ما هم در ستاد ملی جمعیت در تعاملات با نیروهای مسلح و سایر قوا و دستگاه‌های حاکمیتی تمام توانمان را می‌گذاریم، نگاهمان همین است که مهمترین چالش امنیتی کشور در سال‌های آتی رفع شود.
روابط عمومی سازمان غذا و دارو ضمن ارائه توضیحاتی درخصوص سلامت روغن‌های خام آفتابگردان وارداتی، سلامت مردم را خط قرمز این سازمان اعلام کرد.
سخنگوی آموزش و پرورش با بیان اینکه پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی در تابستان در کلاس‌های پودمانی دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی آموزش می‌بینند، مطرح کرد: پذیرفته‌شدگان استخدام معلمی برای اول مهر آماده به خدمت می‌شوند.
رئیس سازمان غذا و دارو درباره تولید داخلی داروی بیماران SMA اظهار کرد: یک شرکت دانش‌بنیان در مسیر تولید داروی داخلی بیماران SMA گام برداشته است و داروی تولیدی در مرحله «ارزیابی کیفی» و سپری کردن مباحث آزمایشگاهی است. اگر نمونه داخلی داروی بیماران SMA تاییدیه‌های لازم را کسب کند، حدود خردادماه وارد مرحله تولید می‌شود.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری به شکایت مطرح شده توسط تعدادی از مستخدمان دولت علیه سازمان اداری و استخدامی کشور، شورای حقوق و دستمزد و شورای توسعه سرمایه انسانی رئیس‌جمهور در مورد مقرره‌ای که این ترمیم حقوق را در سایر مولفه‌های پرداختی بدون تاثیر ذکر کرده بود رسیدگی کرد.
کارشناس اداره کل غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: نور آفتاب و انجماد، بطری‌های یکبار مصرف را تخریب نمی‌کند.
رئیس انجمن رادیولوژی ایران گفت: هوش مصنوعی یک ابزار کمکی برای خدمت به پزشکان در رشته‌های مختلف به خصوص رادیولوژیست‌ها است که با کمک آن دقت و سرعت کار افزایش می‌یابد، اما جایگزین پزشک نخواهد شد.
مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو گفت: اظهارنظر در مورد اینکه مصرف آب چاه فقط منجر به بروز سنگ کلیه می‌شود، غیرمسئولانه و غیرکارشناسی است، آب چاهها ممکن است آلودگی‌های زیادی داشته باشند که به دلیل نزدیکی به مناطق مسکونی، کشاورزی، مراکز صنعتی و منابع دیگر آبهای زیرزمینی متصل آلودگی به ترکیبات آلی، نیترات و سولفات داشته باشد.
رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا گفت: برابر ماده ۶۰ قانون جرائم و مجازات خدمت وظیفه عمومی کسانی که با ارتکاب اعمال مجرمانه، موجبات معافیت خود یا دیگران را از خدمت وظیفه عمومی فراهم سازند، برخورد قانونی صورت می‌گیرد.
رئیس پلیس فتای فراجا از آغاز طرح عملیاتی برخورد با «لایوهای مستهجن، تولید محتوای مبتذل و مدلینگ» خبر داد و گفت: در این طرح گردانندگان، مدیران و اعضا ۱۰ نشانگاه سایبری فعال شناسایی شده و مورد اقدام عملیاتی و قضائی قرار گرفتند.
مدیر امور بین‌الملل سازمان غذا و دارو گفت: بیش از ۲۰ کشور آفریقایی در اجلاس اقتصادی تجاری ایران و آفریقا شرکت کردند که می‌تواند زمینه همکاری بیشتر در حوزه صادرات محصولات سلامت محور به این کشورها باشد.
آمار ابتلا به بیماری‌های آلرژیک در جهان به سرعت در حال افزایش است و متخصصان معتقدند به دلیل صنعتی شدن دنیای مدرن، تغییر الگوی زندگی‌ها، مدل ساختمان‌سازی‌ها، آلودگی هوا و تغذیه این آمار همچنان رو به افرایش خواهد ماند.