سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

همایش روز زمین پاک در فردیس برگزار شد

همایش زمین پاک با محوریت پویش مردمی و ملی نه به ته سیگار به مناسبت بزرگداشت روز جهانی زمین پاک به همت شهرداری فردیس با مشارکت اداره محیط زیست فردیس و اعضای پویش مردمی و ملی نه به ته سیگار با حضور مدیران ارشد استان و شهرستان فردیس در سالن شهدای ایثار برگزار شد.

البرز- رمزگشانیوز؛ نصیری معاون خدمات شهری شهرداری فردیس اطلاع داد: با همکاری سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری فردیس وسازمان حفاظت محیط زیست شهرستان فردیس با نصب دوباکس شیشه ای جمع آوری ته سیگار در پارک های تندرستی و بهشت در راستای کمک به حفظ محیط زیست به عنوان پارکهای عاری از ته سیگار معرفی شدند.
اصغر نصیری معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری فردیس با اشاره به وجود صنایع آلاینده محیط زیست در فردیس، اظهار کرد: وجود نیروگاه منتظر قائم، شبکه های گازی، انبار نفت، ترافیک، تراکم جمعیتی در گستره کوچک شهر فردیس، محیط زیست را تهدید می کند و لازم است همه مسوولان برای حفظ محیط زیست دست به دست هم بدهند.
وی با تاکید بر لزوم مهارت آموزی در حوزه محیط زیست، افزود: در فردیس روزانه ۲۵۰ تن زباله تولید می شود و این میزان در سال به بیش از۹۰ هزار تن می رسد. شهرداری فردیس برای خدمات مدیریت پسماند سالیانه بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌کند که در صورت کاهش تولید زباله، هزینه این بخش صرف تامین رفاه و آسایش شهروندان می شود.
معاون شهردار فردیس با بیان اینکه روزانه ۶۵۰ گرم زباله توسط هر فرد تولید می شود؛ اضافه کرد: ۵۰۵ نفر نیروی پاکبان برای جمع‌آوری و رفت و روب زباله در شهر و خدمت به شهروندان تلاش می‌کنند. مشارکت مردم در جهت کاهش تولید زباله و حفظ محیط زیست یک ضرورت است که می تواند با همراهی با مسوولان در کاهش آلودگی ها موثر باشد.
وی با اشاره به آلودگی های زیست محیطی فیلتر سیگار، گفت: فیلتر سیگاراز عوامل تهدید کننده محیط زیست و آلودگی خاک و آب است.
بنابراین رها کردن فیلتر سیگار در طبیعت، یک تهدید جدی برای محیط زیست محسوب می شود.
نصیری از استقرار دو محفظه جمع‌آوری فیلتر سیگار در دو پارک بهشت و تندرستی خبر داد و افزود: این دو پارک به عنوان پارک بدون دخانیات معرفی می شوند و از شهروندان تقاضا داریم حداقل در این دو پارک به مصرف سیگار اقدام نکنند. همچنین در این پارک ها باید از عرضه قلیان جلوگیری شود و دکه ها هم به عدم فروش سیگار ترغیب شوند.

خطرات جبران‌ناپذیر فیلترهای سیگار جدی گرفته شود
 بهاور بانی پویش مردمی و ملی نه به ته سیگار ضمن بیان چیستی و چرایی بنیانگذاری پویش و خطرات جبران‌ناپذیر فیلترهای سیگار و تهدید جدی حیات زیستی تمام زیستمندان زمین توسط این زباله، نیز گفت: ما همانطورکه زمین و محیط زیستش را از گذشتگان خود امانت گرفته ایم باید با پذیرفتن مسئولیت های اجتماعی خود، سالم به آیندگان تحویل دهیم. 

ضرورت مشارکت مردم در اجرای قانون محدودیت مصرف پلاستیک
در ادامه لشکری معاون اداره کل محیط زیست البرز با گرامیداشت روز زمین پاک، گفت: علیرغم شعارها متاسفانه در خصوص پاک نگه داشتن زمین موفق عمل نکرده ایم. در کشور ما روزانه ۵۶ تن پلاستیک به پسماند تبدیل می شود که از این میزان ۲۰ درصد کیسه های پلاستیکی است و روز به روز مصرف آن بیشتر می شود.
وی افزود: در بسیاری از کشورها از سال ۲۰۰۰ برای مصرف پلاستیک ممنوعیت هایی قرارداده شده که موفق هم بوده است.
پس از اینکه حدود ۱۱۰ کشور ممنوعیت مصرف مصوب کرده اند ما هم به این پویش پیوستیم اما هیچ گام اجرایی در این خصوص انجام نشده است.
لشکری مشارکت مردم در کاهش مصرف پلاستیک را ضروری دانست و گفت: باید افراد را به منع مصرف کیسه های پلاستیکی ترغیب کنیم و خودمان هم در این خصوص اهتمام داشته باشیم. اگرچه ارائه رایگان کیسه های پلاستیکی در همه مغازه ها، اصناف و فروشگاه ها از مهرماه سال گذشته باید ممنوع می شد و دستورالعمل آن در سال گذشته تهیه شده است اما هنوز قدمی برای اجرای آن برنداشته ایم.
این طرح نیاز به مشارکت مردم دارد و امیدواریم مردم در تحقق این هدف کمک کنند.

لزوم تشکیل انجمن های مردمی زیست محیطی در فردیس
در بخش دیگری از این مراسم سعید سپهوند رئیس اداره محیط زیست شهرستان فردیس با اشاره به شعار جهانی زمین پاک در خصوص نه به پلاستیک، اظهار کرد: قانون محدودیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه های زنجیره ای از هفته زمین پاک آغاز شد که این امر می تواند خبر خوبی برای کاهش مصرف پلاستیک و حفاظت از محیط زیست باشد.
وی بر لزوم فرهنگسازی در خصوص کاهش مصرف پلاستیک تاکید کرد و افزود: وجود انجمن های مردمی در فرهنگسازی مسائل اجتماعی نقش موثری دارد. در حالیکه جمعیت یک میلیوتی فردیس هنوز یک تشکل زیست محیطی ندارد.
تشکل های مردمی زیست محیطی باید در فردیس ایجاد و زمینه برای فرهنگ سازی در مسائل زیست محیطی فراهم شود.
سپهوند همچنین ضمن تقدیر از شهرداری فردیس در خصوص برگزاری برنامه های مختلف در هفته زمین پاک، بر لزوم توجه همه دستگاه ها به مسائل زیست محیطی تاکید کرد و از اداره جهاد کشاورزی خواست تا در خصوص عدم رها کردن پلاستیک در طبیعت توسط باغداران و کشاورزان به آنها تذکر دهد.

ایران شش سالگی ام دیگر نیست
ایران شش سالگی ام با ایرانی که امروز می شناسم از نظر محیط زیست غیر قابل باور است.
پرو فسور قدوسی استاد دانشگاه های مطرح کشور و محقق و مولف بیش از هفتصد 
آن روزها در همین کرج بر کاج های مقابل خانه سبز قبا و سینه سرخ و هد هد می نشست و پرستو در خانه مان لانه می کرد اما امروز چرا نیستند .
این پژوهشگر و استاد دانشگاه با بیان این مطلب که نیاز هست برای داشتن محیط زیستی سالم به چرایی های بی شماری از عملکردهای جامعه انسانی توجه کنیم  افزود: لازم است این همه تاثیرات مخرب بر محیط زیست را ریشه یابی و بررسی کنیم 
چرا زمین باید پاک بماند این سوالی بود که این دلسوز محیط زیست سخنرانی اش در جمع اهالی پویش نه به ته سیگار آغاز کرد و چون پاسخ داد زمینی که تنها کره زنده در کائنات است زمینی که زنده است و زندگی می بخشد خود پالا ست و در برابر این همه سر سختی و آلودگی که انسان به بار آورده  تاب آوری دارد شایسته این همه بی مهری نیست .
وی می‌گوید: ما در حفاظت آب و خاک که محیط پیرامونمان است در تصمیم سازی‌ها درست کار نکردیم و در نتیجه تصمیم گیری‌ها کارآمد، کارا و داری عملکرد مناسب نیستند. 
از سوی دیگر ما در کشور تحقیق و تفکر انتقادی را جدی نگرفتیم تحقیق اگر بومی باشد درد بی درمان ما را درمان می‌کند.
دکتر قدوسی معتقد است آموزش، تحقیق و اجرا، مانند مولکول آب است که اکسیژن آن تحقیق و هیدروژن‌هایش آموزش و اجرا است.
اما متاسفانه در کشور به ویژه در زمینه های آب، منابع طبیعی و محیط زیست از یافته های تحقیقاتی درون کشور کمتر استفاده شده و می‌شود در حالی که  آموزش، تحقیق و اجرا باید کنار هم قرار گیرند تا تاثیری بی مانند داشته باشند .
دستگاه اجرایی باید ملزم به توجه به خروجی های تحقیقاتی در حوزه های متعدد زیست محیطی  باشد که در کشور ما این موضوع اصلا مورد توجه قرار ندارد. کسی نمی‌گوید این درخت که اینجا می کاری بر اساس کدام تحقیق است. می گویند فلان کشور کاشته ما هم بکاریم.
وی در خاتمه فرهنگ سازی با حضور پویش هایی مانند پویش ملی مردمی نه به ته سیگار را بازویی برای مهار این نوع رفتار با محیط زیست و زمین عنوان کرد و گفت: اگر همت نکنیم بی مهری به محیط زیست و این زمین بی مانند روز به روز گسترده تر به دستان بشر رقم می خورد. و اگر این بی توجهی دامن‌گیر جامعه بشری را محدود نکنیم روزی تاوان خواهیم داد.






 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات